tisdag 25 september 2012

25. För första gången

För första gången tror jag att utmaningen talar i förtäckta ordalag och egentligen vill veta om första gången jag hade sex. Vilket är omöjligt idag.

Men jag kan tala om första gången jag gjorde vad som helst som jag jag gjort mer än en gång men det är jag rädd vore tråkigt. Den första gången är vanligtvis inte den bästa. Den första gången jag gjorde ett försök att skriva en historia till en uppsats i skolan skrattade folk, och jag kan inte anklaga dem. Första gången jag uttryckte mitt intresse för en flicka fick jag en grundlig föreläsning i ämnet "Jag trodde vi var vänner". Första gången jag snattade åkte jag fast tre dagar senare, när jag återvände med den larmade grejen som jag aldrig skulle ha haft använding för fortfarande i fickan. Vilket i och för sig måste betraktas som anmärkningsvärt.

Första gången jag såg på film var med en fantastiskt opraktisk, gigantisk "moviebox" som med nöd och näppe fick plats under den lilla, svartvita teven. Och det var Bröderna Lejonhjärta, som jag redan hade läst och kunde utantill.

Första gången jag var ihop med någon var ett skenförhållande som varade i tio minuter över telefon och som jag dessutom hittade på från början till slut, bara för att en mobbare lovade att han skulle börja röka om jag blev ihop med någon. Det verkar kanske osannolikt att han lovade att börja röka istället för att sluta, och att jag gick till sådana längder för att få honom att börja, men du måste förstå att jag hoppades på största allvar att han skulle få cancer.

(Han började röka efter en tid i alla fall, fast han inte trodde på mina lögner.)

Första gången jag läste The Invisibles var den bara okej. Det var först efter andra läsningen den började förändra hela mitt sätt att tänka.

Första gången jag såg Fight Club var det med en lösmynt yngling som inte riktigt kunde hålla inne med den stora hemligheten. Första gången jag var full var jag för paranoid för att njuta av det; samma sak med första gången jag var hög. Första gången jag körde något motorfordon - en traktor när jag var på bondeprao i åttan - kom jag tio meter innan jag vägrade fortsätta. Fast jag har senare haft en del skoj med gocarts.

Den första gången jag hade den där tanken att jag skulle kunna drömma hela resten av mitt liv och vakna upp lika gammal som jag var då var jag bara fem eller sex år, minns inte vilket. Så om jag vaknade till det skulle jag ha en hel del att göra om. Vilket kanske inte vore så dumt.

Och så har vi första gången jag upptäckt, insett, förstått, lärt mig eller räknat ut något jag inte visste förut. Vad som helst. Den där känslan av att se en större värld för första gången är lika bra varje gång.

Mitt namn är Emil Wikström, och jag tror att varje gång är den viktigaste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar