måndag 24 september 2012

12. Vad jag har i min väska

Det är en del av utmaningen, så det ska väl avslöja en del av mig själv. Men just nu har jag ingenting i min väska utom mitt enda ID, ett pass som går ut nästa år. Vänta, jag hade glömt lägga tillbaka ett par saker på sin plats när jag kom hem: En bankdosa och en bläckpenna av märket Pilot.

Piloterna är mina favoritpennor till anteckingar, skisser, skrift och teckningar, mest på grund av nostalgi. Jag upptäckte nämligen märket en gång i gymnasiet då jag hittade en penna på bussen. Den saknade kork och stiftet var snett och vem vet hur mycket den hade blivit använd, men jag skrev med den varje dag och bläcket tog aldrig slut. Jag är ganska säker på att jag använde den ända tills jag glömde mitt pennskrin på en klassfest nära slutet av tolfte året och den försvann. Senare års pennor har inte hållit mer än något år per styck, men det är väl ändå imponerande. Och jag gillar sättet som bläcket rinner ut och sugs upp av alla utom de mest glansiga papper om en för pennan långsamt.

Jag saknar min scanner. Det verkar som ingen mening med att rita någonting om en inte kan spara det digitalt åt omvärlden och eftervärlden (samt förbättra det i photoshop).

Så jag antar att jag är typen som har en tom väska, redo att fyllas med det som stunden kräver. Det är en stor rackarns ryggsäck med en massa remmar och grejor också, så gott som outslitlig. Den förra jag hade fick ett litet hål i botten efter nästan tio års hård och regelbunden användning. (Bära hem mat från Ica, mest.)

Allt jag har med mig överallt har jag istället i plånboken som sitter i höger framficka på byxorna. Utan undantag i höger framficka. Just nu har jag den på skrivbordet framför mig och tittar på den och undrar var tyngden är som ska vara i höger framficka. Innehåll:

1491 kronor
min lägenhetsnyckel
tillfälligt Icakort som inte kostar något men ger medlemsrabatter
Konsumkort
patientkort
organdonationskort (för transplantation och forskning)
två uppsättningar stämpelkort för högkostnadsskydd för sjukvård och tandvård
intygskort för Försäkringskasseoffer
busstidtabell Umeå-Hörnefors som gick ut 2011 (fortfarande lika pålitlig som vilken tabell som helst)
kvitto på värktabletter från min visdomstandsoperation (kvarglömt eftersom jag var påverkad av bedövningsmedel)
morbrors visitkort
mammas prästs visitkort
främmande kurators från Landstinget visitkort
stämpelkort från Icas filmuthyrning (tre stämplar)
stämpelkort från Indiska (en stämpel)
presentkort från Din Bok (100:-)
presentkort från restaurangen på Returmarknaden (en lunch)
fickminne med backups av allt mitt arbete (0,25 av 16 gigabyte i bruk)
foto av Matilda och mig
Visakort maskerat till Mastercard
Bioklubbenkort
månadskort till lokalbussen
klippkort till Hörneforsbussen
bibliotekskort
gult kort med vit text som säger ETT LIV med stora bokstäver

Mitt namn är Emil Wikström och jag måste avsluta den här posten innan jag får för mig att räkna upp alla mina ägodelar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar