tisdag 6 september 2011

Om ondska

Ironiskt nog, fast jag lever på Försäkringskassan saknar jag helt försäkringar. Av flera anledningar.

För det första tror jag inte på försäkringar. När du betalar regelbundna avgifter - å, vad jag avskyr regelbundna avgifter - så vill du få något i utbyte därav. Det är grundläggande psykologi. Och för att få utbyte av en försäkring måste du eller din egendom bli skadad. Så du skapar en situation där du vill bli skadad. Även om man inte tror på sådana kvantmekaniska teorier som säger att din vilja och dina förväntningar påverkar verkligheten på subatomisk nivå (fast försäkringsbolaget hoppas och vill att du inte ska bli skadad så det kanske jämnar ut sig), så påverkar du utan tvekan din egen psykologi. Och mer eller mindre medvetet anstränger du dig i en viss utsträckning för att bli skadad. Och chansen att du blir det ökar.

Jag har aldrig behövt en försäkring. Jag har aldrig haft tillfälle att ångra att jag inte haft någon. Kanske har jag bara tur, eller kanske anstränger jag mig litet extra för att jag inte vill göra mig illa.

För det andra är jag fattig. Även om allt jag ägde blev förstört skulle det knappast kosta mer att ersätta än vad jag skulle ha betalat i försäkringsavgifter på de tretton år jag varit myndig. Den som äger mer än sju ting riskerar att bli ägd av tingen, och den som inte har något av värde har heller inte något att förlora.

Och för det tredje är försäkringsbolag onda. Om du läst på litet så vet du om dussintals fall där försäkringsbolag har vägrat betala ut för att låta sina kunder överleva de mest spektakulärt orättvisa, inhumana, förnedrande och brutala sjukdomar, olyckor och så vidare. När du verkligen till slut behöver försäkringsbolagets hjälp som du godtroget betalat för så länge kan du lita på att ingenting händer förrän flera års hänsynslös mediabevakning får försäkringsbolagen att kapitulera av ren skam. Medan deras direktörer glider runt i privata jetplan och äter lyxmat serverad på guldbrickor.

(Faktiskt, brickor av guld. Det har vi fått veta av en försäkringsbolagsdirektör som avgått efter att ha utvecklat ett litet samvete och nu ägnar sig åt att uppmärksamma hans kollegors ondska.)

Jag har roat mig med att sammanställa en topplista över onda människor. Dessa är de yrken som drar till sig personer som utsätter andra människor för obegränsade mängder lidande för att tjäna pengar:

6. Terrorister: Kännetäcknas av att de dödar människor för att framföra ett politiskt budskap. En användbar baslinje precis på gränsen under det acceptabla och långt bättre än några av de andra yrkena på listan eftersom de gör det de gör för att de tror på något större än dem själva, och inte bara för att tjäna pengar.

5. Organiserade brottssyndikat: Tjänar vanligen pengar på knarkhandel, människohandel och beskyddarverksamhet. Tjänar så stora mängder pengar att de ofta tillåts politiskt inflytande och naturligtvis laglig immunitet, precis som de flesta andra på listan. Skillnaden är att det de arbetar med är direkt och uppenbart olagligt och ovärdigt människan, vilket gör deras ondska mindre eftersom alla kan se den och ibland till och med bekämpa den.

4. Banker: Tjänar pengar på att handla med folks pengar. Eftersom de har mest pengar kan de ge lån till hög ränta och ta lån till låg ränta, så att alla stackare som inte kan förstå att de lån de tar förr eller senare måste betalas får sina liv förstörda. (Det kan verka självklart, men om man ser på de klagomål folk framför till Kronofogden handlar de nästan uteslutande om att Kronofogden är orättvis som tvingar en att betala vad en lånat.) Och det är ju inte bara bara det att banker tillåter oss sådana dumheter som att låna pengar och orsakar lånekriser, men ett mer grundläggande problem: Banker kanaliserar stora mängder pengar från olika personer för att kunna göra större affärer än någon enskild människa. Detta utgör grunden för så kallad ekonomisk tillväxt. Och när pengar växer går överskottet till de som har mest pengar. De rika blir rikare, och de fattiga blir fattigare.

3. Försäkringsbolag: Se ovan.

2. Oljebolag: Tjänar pengar på att förstöra miljön. Jag har för mig att fyra av världens tio mest inkomstdrivande företag är oljebolag; det vill säga att de tjänar enorma mängder pengar på att förstöra miljön. Och att få folk att stressa runt och dö före sin tid. Och att hålla tillbaka teknologiska framsteg som skulle göra stressamhället mindre beroende på olja. Och att starta krig.

1. Hallickar: Tjänar pengar på att äga sexarbetare. Jag tror inte jag behöver förklara det närmare. Sexarbetare skulle ha det så mycket bättre utan hallickar. Gissningsvis skulle 99% av dem inte ens vara sexarbetare. Jag säger inte att någon borde behöva hyra ut sina könsorgan för att överleva, men när nu folk måste det skulle de kunna klara sig utan hallickar som slår, drogar, våldtar och tar ifrån dem all möjlighet till personlig frihet, laga skydd och grundläggande mänsklig värdighet för att de (hallickarna) tycker att de ska ha de pengar sexarbetarna tjänar. Vi har överseende med denna ondska för att vi sedan flera tusen år tror att det är värt vilket pris som helst att kontrollera kvinnors sexualitet.

Oj, vi gick liksom till ett "dark place" där en stund. Jag hade tänkt skriva en djupsinnig post om vikten att inte bry sig för mycket om och sätta sin kärlek till saker som kan brinna upp. Att söka värde i mer beständiga ting. En annan gång kanske.

Mitt namn är Emil Wikström, och jag är en hängiven, insistant optimist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar