Det är inte svårt för oss att få
filmroller. Vi behöver, tack vare far, inte oroa oss om att betala
hyran, och vi kan gå till så många provspelningar vi orkar med. Vi
kan spela frivilligt i alla nollbudgetfilmer vi gillar, och vi kan
stå på gatan och spela tarmarna ur oss många tråkiga eftermiddag.
Det svåra är att få bra roller, eller roller i bra filmer. Vi
vadar upp till knäna i indiefilm i ett halvår, och har mycket
roligt, men skräms litet av hur mycket pengar vi förlorar, och
sedan blir det svårare. Vi erbjuds att spela i porrfilm och tackar
nej till job för första gången i vårt liv; detta markerar början
på vår professionella karriär, för plötsligt vill alla ge oss
pengar för att ta av oss kläderna.
De minst slemmiga gubbarna – de är
gubbar allihop – vill ha antingen en av oss eller den andra.
Vanligtvis Anna Regn. Någon pervers nyfikenhet eller kamplust får
oss att besluta att bara spela i filmer där vi har liknande stora
roller, tvillingsolidaritet utan identiskt utseende att kompensera
för det. Och vi får små roller i en kedja fantasilösa
actionfilmer, närapå utan enskilda kännetecken billiga gjorda för
tevegrejor. Det fungerar alltid likadant: En av oss dyker upp i
filmens början, inland ensam, ibland med hjälten, ibland naken,
ibland naken inom kort. Också inom kort blir vi mördade av skurken.
Ungefär halvvägs genom filmen dyker den andra upp och samma sak
händer igen, ibland med mer sex, ibland med mer våld, ofta med både
ock.
Efter tolv upprepningar på detta tema
blir det outsägligt trist, men bara sett från bortom kameran. När
vi är på scen, i ögonblicket, blir det verkligt för oss, varje
gång som första gången, varje gång för sista gången. Vi lever i
ett ändlöst utdraget ögonblick av extas och död, ryckande och
skikande som om det höll på att bli omodernt. Vi roar oss med att
jämföra de minimala skillnaderna mellan en sexscen och en dödsscen,
och tävlar om vem som kan ge hjältarna flest erektioner – det
mest pinsamma som kan hända dem och obekvämt för alla, men det
händer ungefär en man på tio vilket vi tar för bevis på
trovärdigheten i våra fejkade orgasmer.
Osäkra på vilken årstid som råder
återvänder vi till vår lilla lägenhet efter en tre månaders
sträcka i fem olika husvagnar och fem olika filmer och väntar oss
den full av damm och kvävande hetta, men istället finns där far.
'Överraskning', säger han,
självsäker.
'Men ditt mejl', säger Anna Regn.
'Ja, jag ljög', säger far. 'Jag har
varit här fyra dagar.' Leonidas kastar då armarna om honom så hårt
att ingen av dem kan andas.
'Så vad har ni haft för er?' frågar
far, efter en stund.
'Äh, det vill du inte veta', säger
Leonidas. 'Eller låt mig säga, jag vill inte att du ska se någon
av våra filmer.'
'Han kunde se en, och sen skulle han
inte behöva se några fler', säger Anna Regn.
'Ni är klara för vår semester då?'
säger far.
'Å ja', säger Leonidas. 'Detta
ögonblick blir bra. Kom så går vi.'
Vi tycks inte samla på oss någon
tröghet, fast vi inte reser just det ögonblicket. Ett par dagar går
åt till turistande och att gräva fram våra äldre, bättre
indiefilmer och bli fulla för första gången – olagligen, som det
händer sig – och spela Kinks' berömda låt medan vi går längsmed
filmimperiets berömda stjärnbelagda boulevard som låter handlar
om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar