Stugan i källaren samlar på
sig många underliga små skulpturer och maskiner på sina hyllor de
följande veckorna, medan vi sitter och pratar om vad vi ka göra nu.
Dokumentärformatet kan ha vissa outforskade djup, tänker Anna Regn,
men vi kan göra mer än att hitta på en dokumentär om ett nästan
realistiskt rockband.
'En naturdokumentär', säger
Leonidas. 'Om djur påhittade av mig. Som något Ett med Naturen
skulle göra om de kunde resa till andra planeter. Det blir billigare
också.'
'Skoj, men tänk om vi hade
några humanoida rymdvarelser så att folk inte somnar? Nå,
humanoidistiska, vi vill förstås att de inte ska ha någon aning om
hur vi har gjort det, det kan inte se ut som människor i dräkter.'
'Vi kan göra civiliserade
varelser och ha någon slags handling utan att de ser mänskliga ut
alls. Vi ger dem bara kläder, verktyg, språk, ansikten med
någorlunda varierade uttryck.'
'Vad är det, egentligen,
som skiljer en verktygsbrukande utomjording från ett själlöst
utomjordiskt djur? Är det hans rymdkläder och raketbil? Nej, det är
medvetandet om dödsstrålar, förmågan att känna fruktan och hopp
för rymdframtiden och föreställa sig en bättre rymdvärld än
denna.'
'Ja, naturligtvis behöver
de filosofi.'
Vi ägnar fyra dagar åt att
designa våra utomjordingar, som till slut inte blir alltför
konstiga: Humanoider med två ben och två armar, långa spetsiga
öron sticker ut och guppar upp och ned när de går, stora ögon,
liksom smala huvuden, en och tjugo till en och femtio långa, seniga
muskler som passar en primitiv jägar-samlarkultur, lent mjukt
gulaktig sand-färgat skinn som glöder mjukt varmt rött i mörkret,
täckta av tatueringar och inte mycket annat – det blir inget
riktigt naturprogram utan några barbröstade kvinnor, insisterar
Anna Regn – och vårt naturandedyrkande, jättefågelflygande
stjärnfolk kommer så klart att passa fantastiskt illa ihop med
mästerfilmmakaren James Camerons Avatar, men det vet vi inte
än och vi fortsätter glatt bygga upp en simpel historia om våra
varelser, beslutna att lägga fokus på de mest spektakulära
omgivningar och bildspråk vi kan åstadkomma utan att folks ögon
helt enkelt exploderar.
I detta har vi tur då
underjorden är mörk, och grottsystemet Leonidas konstruerar i
Jordens heta inre skorpa där ingen märker det, nedkylda för vår
bekvämlighet med kylelement stora som berg, lyses bara upp av det
ljus vi själva tar med oss. Vår prunkande djungel, med omöjligt
höga träd av art som aldrig setts i landen ovan jord, översvämmas
av självlysande växter och djur bara för att göra mörkret till
en tjock, skum soppa där inget syns klart mer än en armslängd
bort.
Ett helt berg flyter i
luften i bakgrunden av vår infödingsby, långsamma vattenfall
sköljer över det från ovan och rinner som floder i luften mot
marken nedanför; en svävande klippa täckt av bärnstensglödande
blommor och lianer stora som skyskrapor som binder den vid marken,
och den syns bara klart ett kort ögonblick, i motljus från en
lavaström som ser ut som någon slags sol på kameran. Detta följs
av en glödande kvinna som kommer nedför berget ridande i luften på
ett fjäderklätt fyrvingat monster, flyger över kameran och
skrattar av den rena fröjden att flyga.
Och det är bara början.
Vår historia följer en
pojke tillhörande Askfolket på hans resa mot vuxendomen, med en hel
del klättrande i lianer, svampar och klippor, tämjande och ridande
av fåglar, jakt och plockande av sällsynta frukter, en dos
hallucinogener och samtal med förfäder, upptäckande av okända
länder, vinnande av en prinsessas hjärta och leva återstoden av
hans dagar i frid.
Anna regn målar över
filmen med sin särskilda kritfärgstil, som fördjupar surrealismen,
förhöjer färgerna och döljer mängder av omöjligheter, och
Övernattningen ger den ett lager musik i matta, tillbakahållna
toner, och Leonidas fyller igen hålen i Jorden och gömmer alla
bevis på att filmens många specialeffekter varit fysiska effekter,
och vi ägnar en drucken natt åt att komma på den
otillfredsställande titeln Jalii och Andarnas Fontän, och så
släpper vi den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar