Hennes fullständiga namn är Abagail
Wong, får vi veta under de följande dagarna. Hon tror att hennes
farfar kan ha hittat på det. Vi ser henne ibland på dagen, förklädd
som en i mängden. Hon har inga hemliga blinkningar eller rosa
hjärtan svävande kring huvudet. Vi vill spela med henne på film.
Vi kan knappt vänta. Men bara hälften av oss möter henne, bara två
eller tre timmar om dagen, och Anna Regn upplever tortyr. Varje
hemligt stulet ögonblick med Abagail i nattens djungel smärtar mer
än att vara åtskild från henne i dagsljuset; att vara så nära
döden och ovanpå faran dessutom veta att det inte kommer att vara
länge. När de kommer ut, säger de, ska de aldrig släppa taget om
varandras händer offentligt; de ska sova under stjärnorna med
besked även om stjärnorna inte är så vackra som här, de ska
vakna tillsammans mitt på gatan och inte behöva bry sig även om
hela världen vet, de ska springa genom staden nakna och följa med
polisen frivilligt och inte oroa sig för att bli hängda.
Om den dagen någonsin kommer.
Men varje natt går Anna Regn suckande
ensam tillbaka genom skogen, utan att ge någon en chans att se dem
tillsammans; tidigt, utan en chans att hon ska somna och saknas på
morgonen; och ren, utan minsta spår av Abagails lukt på sig, och
slinker i sin systers armar och gråter bittert, tyst, hjälplöst.
Och var Abagail tar vägen vet vi inte.
Och dagarna glider samman, men
Leonidas' Nya Stad fortsätter växa tills en dag ingen finns kvar
utan ett gult stentak över huvudet. Stadsfolket vill börja en fest
av särskild vikt samma stund som den sista familjen flyttat sin
handful saker, men ingen bråkar när vi säger att vi ska fortsätta
bygga resten av dagen, bara utifall att.
Och strax innan dagsljuset försvinner
tar Anna Regn ännu en bild av staden, helt oienkännelig från den
första.
Och i mörkret går vi till den hemliga
källan igen, för sista gången. Det verkar konstigt utan Abagail
där, men hon har redan gått långt bort, enligt planen. Vi har
ingen praktisk anledning att gå hit. Vi borde vila från våra
mödor, och för vår resa imorgon, men i stället plaskar vi runt i
vår privata pöl. Vattnet är mycket godd, mycket kallt och mycket
djupt och de främmande stjärnorna brinner evinnerligen i ovan och
en ensam fågel sjunger och ingenting är annorlunda än någon
tidigare gång Anna Regn varit här och det tråkar ändå inte ut
henne mer än det gör Leonidas.
'Jag önskar att du kunde spara allt
det här i en bild', säger Leonidas, på rygg i gräset, ren,
uttröttad. 'Inte bara en bild, menar jag.'
'Jag tänkte just detsamma', säger
Anna Regn, med hjässan tryckt mot sin systers. 'Jag vill liksom
kunna se tillbaka på det här om tio eller tjugo år och undra om vi
fortfarande är här på sätt och vis, om vi aldrig lämnade det här
ögonblicket.'
'Det låter inövat.'
'Jaja, jag sa samma sak till Abby igår.
Men det är sant.'
'Jag är så satans trött.'
'Inte så sugen på att göra om det
här, va?'
'Jag gjorde lite matte. Bara en
överslagsräkning, men du vet, det skulle inte fungera på lång
sikt. Om jag gjorde det här varenda dag tills jag föll omkull död,
av ålderdom vill säga, ingen stressrelaterad skada eller bränd på
bål när folk får reda på att det är häxeri, då skulle jag
möjligen – möjligen – hinna med att göra fula, identiska hus
åt varenda utfattig jävel i världen som inte har något eget. Och
sen faller de ihop inom hundra år. Det är inte, du vet, hållbart.
Det jag gör kan inte, och kommer inte att förändra världen.'
'Nåja, de här utfattiga jävlarnas
liv kommer aldrig att bli desamma. Det är ju något.'
'Ja, men är det nog? Är jag en dålig
människa som inte vill göra mer?'
'Jag är ganska säker på att
matematiskt sett skulle du kunna äta ett barn levande på teve varje
dag de närmsta femtio åren och fortfarande vara en god människa
för det du gjort här, i hemlighet. Ja, Leon, det är tillräckligt.'
'Mmm. Jag tror jag är litet ute i det
blå. Tack för att du jordar mig.'
'Det är det jag gör.'
'Och det här är motsatsen mot det jag
gör. De här dumma, enstyckes, fabricerade, jag tvekar för att
kalla dem hus, det är ingen konst i dem, ingen fantasi. Jag vill
göra mer än så, och nu menar jag konstnärligt talat. Jag vill
ägna nästa årtionde åt att göra ett hus bara åt dig och Abby.'
'Underskatta inte dig själv, jag tror
nog att du kan göra ett stort nog så att du också får plats vad
säger du tror du att vi ska flytta isär?'
'Jag vet inte, det låter konstigt nu
när du säger det.'
'Skräms inte.' Anna Regn vältrar upp
i luften med en ryckning, landar på Leonidas och trycker ansiktet
mot sin systers bröst.
'Förlåt', säger Leonidas, och
stryker Anna regn över nacken, nästan som om hon kunde sväva bort
annars. 'Så klart behöver vi ett stort hus. Jag kan inte tänka på
såna här saker när jag är så här trött.'
'Du vet, jag skulle kunna förändra
världen bara genom att ta en genväg när jag går till affären',
säger Anna Regn. 'Lätt. Jag har bara hållit igen alla dessa år
för att jag inte vill att du ska känna att du fick den sämsta
delen av vår superkraftskombination.'
'Så klart du har', säger Leonidas.
'Det och brännandet och skjutandet och undersökandet av bitarna av
våra bukspottskörtlar av galna vetenskapsmän.'
Stapplande tillbaka till vår lya för
sista gången, Leonidas lutande på Anna Regn, smekta av ett milt
regn, känner vi oss inte längre fångna i en dröm, och vi sover
lätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar