Våren kommer med tiden, och när en
gräsfläck dyker upp vid husets södervägg är vi där, på
skumsittunderlag och lutade mot det varma träet och vi upptäcker
att det inte går att vara ledsen med solen i ansiktet. Vi sitter
orörliga tills solen passerar bakom ett träd. Då går Leonidas
bakom huset, till sitt lila skjul, tar en hammare och mejsel och tar
tarpulinen av en klump caledonit hon tror döljer formen av en krabba
inom sig och påbörjar arbetet med att få ut den. Anna Regn flyter
upp till sitt fönster på andra våningen, ostadigt, som om hon red
en cykel för första gången på åratal, fast i luften. Hon tar sin
kamera och börjar filma saker, flygande hit och dit omkring huset,
obrydd om vad filmen skulle kunna avslöja om kameramannen.
Och vi fortsätter på de spåren tills
tiden kommer att bestämma våra tolvårsprojekt, i skolan. En del
bygger båtar, några syr kläder, vissa gör musik eller skriver
eller misslyckas med att göra någonting. Leonidas gör en skulptur
i naturlig storlek av mor i granit; hennes favoritsten. Och Anna Regn
gör en tjugo minuters film om någon som försöker göra en film om
sina återkommande drömmar och sakta förlorar sitt grepp om
verklighet, dröm och film.
Leonidas skrapar och hackar tålmodigt
på sina lediga stunder, och smyger till skolans skulpturpark om
natten när hon märker att hennes lärare har rätt och det skulle
ta tio års normalt arbete att göra det hon vill.
Och Anna Regn berättar för kameran,
'Det fina är att man kan komma undan med en hel del pretentiös
konstskole-gullegull och surrealistiska drömsekvenser och grejor,
det är bokstavligen det det går ut på, jag menar jag är en
tonåring som gör en film om mina drömmar, förväntningen är att
jag kommer att göra något som jag skäms att tänka på om fem år,
jag kan lika gärna göra det på allvar, liksom få det ut systemet
och kanske samtidigt få det att fungera, typ det kan bli ett
ärligt,oblygt porträtt av tånåringens filmskapandeprocess.
'Oj, vad var det jag försökte säga?
Det jag ska göra här är att utforska mina återkommande dfrömmar,
försöka lista ut vad de betyder, på ett sätt som kan vara
underhållande att se på, lite dramatiseringar, lite visuell
symbolism, poesi, du vet, hela
dokumentera-fast-försöka-vara-konstnärliggrejen, bara för att
undvika en hel film med bara huvuden som pratar. Utom den här enda
gången. Jag är ett pratande huvud just nu. Men det här är bara
introt.
'Grejen är, de här drömmarna. Jag är
inte så självkär att jag utgår från att mina drömmar är
fascinerande, det är något jag tror är legitimt värt att berätta,
det är som jag tar emot ett meddelande och jag vill förstå vad det
är så jag kan föra det vidare.'
Hon säger allt detta med gapande
hemsökta ögon mörkt glittrande och ostadiga i en perfekt imitation
av knappt återhållen besatthet, galet rabblande nästan utan
kontroll. Hon stirrar på kameran några sekunder i tystnad, osäker
på om hon borde säga mer eller om hon sagt för mycket redan, innan
hon ler nervöst och stänger av.
'Så vad är egentligen skillnaden
mellan den här låtsaspersonen i filmen och dig själv?' säger
Leonidas, som ser på.
'Jag vet inte', säger Anna regn.
'Visst är det underbart?'
'Fast du hittade väl på allt det där
pratet om drömmar`' frågar Leonidas.
'Jag berättar alla mina intressanta
drömmar för dig, det vet du.'
'Ja visst. I minutiös detalj.'
'Faktiskt skulle den där med den
gigantiska pendeln kunna funka i filmen. Om vi kunde bygga en hundra
meters pendel och åka på den.'
Vi pratar om drömmar en hel timma, och
Anna Regn kommer på att spela in det, bara utifall att. De två
tjejerna som ser nästan likadana ut och sitter på en säng och
beskriver sina mer abstrakta drömmar blir ett av filmens mer
sambundna - och sambindande - element, trots att psykedeliska färger
och kritstrecksmonster passerar obemärkta genom rummet och de två
tjejerna understundom blandas ihop till en.
Anna Regn klipper ihop denna
konversation med drömsekvenser, oftast med en av oss eller båda
omgivna av teckningar hon lägger in i filmen med en dator, i
växlande stil. Vi kämpar med drakar och gömmer oss från spöken
och simmar i godis och ligger med killar och äter bläckfiskar och
klättar i berg och vandrar på blomstrande fält, i korta färgstarka
explosioner med Anna Regns röst i bakgrunden med en tilltagande oro
då hon snubblar över sig själv i försök att förklara vad allt
detta betyder. Några scener har till och med andra människor,
klasskamrater som vi lyckas övertala att hlälpa till och fylla ut
skådespelarlistan. De flesta vill att Anna Regn målar över deras
ansikten och förvrider deras röster så att ingen känner igen dem.
Detta passar hennes vision bra.
I den sista scenen pratar Anna Regn
(föreställd av sin syster) direkt till kameran igen, och gråter
när hon medger att hon inte vet vad som händer, att hon inte vet
vad hon gör. Hon låter skyldig. Filmen tycks ta slut mitt i en
mening. Det är en oklar, otillfredsställande, obegriplig.
Motsägelsefull slarvsylta till historia, med flera stilar som går
dåligt ihop och ingen klar riktning och obehagliga nakenscener. Den
har ingen musik, eftersom vi inte kommit att tänka på det förrän
en vecka innan presentationen. Anna Regn kallar den för en perfekt
storm av våghalsiga pretentioner, lillgammalhet, självupptagenhet,
oerfarenhet och budgetbegränsning. Vi älskar den och skulle inte
ändra på någonting om vi kunde.
En av våra lärare, en tråkmåns,
begär att få se filmen dagen innan Anna Regn visar den för skolan
och begär sedan att visa den för kollegiet i hemlighet och det
slutar med att hon får godkänt och inte får visa skolan filmen hon
kallar Drömjobbet. Vi är irriterade.
Leonidas håller sin presentation i
skogen där hon för ett år sedan ställde granitblocket som hon
förvandlat till en skulptur med kraftiga, rena linjer. Det är en
änglalik, idealiserad bild av mor, med ett par barn i famnen, och
Leonidas är glad att det tar tio minuter för folkmassan att gå dit
för det ger henne bara tio minuter att föreläsa och hon vet ändå
inte vad hon ska göra med all den tiden. Hon är stolt mest för
sitt tålamod, att forma stenen bara litet i taget, omärkligt, men
hon låtsas vara stolt för sitt hårda arbete och överraskad och
litet ursäktande för att hon gått så långt över gränsen för
den förväntade arbetsbördan, i stället.
Och så tar vi examen, och far kommer
ut villkorligen, i ett konstigt sammanträffande. Vi firar våra
frigörelser och vår återförening med en picknick i skogen, i
skuggan av Leonidas' stora skulptur. Fars tårar gör kycklingen
godare, påstår han. Han smeker statyns ansikte, jämför kanske med
sitt minne, eller undersöker hantverket, medan han berättar om
planen han kläckt under sin ledighet. Vi gillar den och skulle vilja
påbörja den genast, men far har en del i den och han kan inte lämna
landet ännu på några år. I alla fall inte utan att göra vissa
personer nyfikna.
Så vi bidar vår tid, och lämnar
landet i alla fall, bara vi två, för att söka lycka och ryktbarhet
i Wastrimochsa, det stora landet i väst.
Om du kommer till Norge har du gått fel. Fortsätt åt samma håll litet till, det är svårt att missa.
SvaraRadera