I skolan, långt hemifrån, i stadens
utkant, får vi ett andra hem, en andra familj, fast den tycks inte
kunna hålla vårt intresse. Vi flyter liksom vid sidan av vår klass
och dess dussin barn. Anna Regn tecknar, skissar, målar vad hon än
blir tillsagd att läsa, med vattenfärgerna som hon tycks bära med
sig överallt, om hon inte går runt med näsan i en bok, medan
Leonidas oftast sitter för ig själv på gräsmattan och arbetar med
jord och lera och sten. Anna Regn skrämmer Leonidas, en gång, när
hon inte hör sin syster ropa; Leonidas ser henne som i en dröm
försvinna in i sig själv.
Och Leonidas tar sin systers hand och
genast ser hon upp och glömmer sin bok, hon ler och griper handen så
mjukt. Leonidas förstår, fast hon knappast kunde säga, att hon
måste vara någon särskild för Anna Regn.
Och även om hon tror att hon aldrig
kan bli någon speciell tror hon att hon kan vara nog för Anna Regn.
Ibland, väldigt sent på natten när
regnet faller tungt och vinden viner kring husknutarna, vaknar Anna
Regn full av skräck. Hon kryper då, och smyger, till Leonidas' rum
och ligger ned nära intill sin syster. Ingen av oss kan säga säkert
om hon är vaken eller inte, och på morgonen vaknar vi i varandras
armar. Vi säger inget och försöker glömma, inte i skam men i
vetskap att vi förstår detta mer än vi kan säga i ord.
Rädslan Anna Regn har är ensamhet och
inget annat. Var för sig är vi ingenting, bara tillsammans är vi
ett. Vi är och ska bli så mycket mer än summan av våra delar, och
vi väntar.
Vi väntar.
I julklapp får vi en hammare och
mejsel och ett marmorblock och en videokamera. Anna Regn filmar
allting medan Leonidas hugger sten och fast våra sysslor håller oss
isär så ser vi välvilligt respektfullt nyfiket på varandras
arbeten.
Viljan att skapa driver oss allt mera.
Varannan gång har den ena av oss har kramp och inga historier eller
former kommer, men till den lidande kommer då den andra och bryr
sig, kramar, står bi. Vi upptäcker att vi kan ge varandra styrka,
mod.
En dag i skolan, på våren, frågas
klassen vad de vill bli när de blir stora. Mellan några som ännu
vill bli brandman och polis, och de som anser sig vuxna att säga
skräddare, kock eller filmstjärna, säger Leonidas, stående vid
sin bänk, 'Jag måste vara en människa som inte vill någon illa.'
Tystnaden växer, osäker, tvekande.
Stora saker rör sig osedda omkring oss, skrämmande, krossande, och
all sans och ordning tas bort och målas istället med tjocka lager
mening. Utan förvarning står Anna Regn vid sin systers sida och
tillägger, 'Jag måste vara en som inte gör några onda ting.'
Det verkar som om någonting skulle
hända.
>Innehåll< | Fortsättning>
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar