fredag 2 november 2012

Om värderingar

Om allt jag lärt mig om livet av Amerikanska komediserier på teve är sant så finns det tydligen en allmänt vedertagen lista på egenskaper en människa ska ha för att någon ska överväga att vara ihop med honom eller henne.

Jag vet inte exakt hur den ska gå, det finns ju några små variationer. Det kan vara snygg, smart, rolig och känslosam eller rolig, smart, snygg och självsäker eller något ditåt. Ted Mosby till exempel rabblar gärna en serie på fyra eller fem adjektiv helt utan tanke eller inlevelse innan han börjar beskriva sin drömfru som en mänsklig varelse. Det brukar oftast vara tre: Någon kombination av två av de tre grundpelarna smart, rolig eller snygg och så kanske något helt otippat som punktlig eller rädd för att binda sig som kanske är tänkt att måla talaren som en individ med personlig smak men mer låter som en eftertanke.

Du som inte är åtminstone rolig och smart kan se fram emot att dö ensam, tydligen.

Själv vet jag inte vad som egentligen menas med något av dessa ord. Så jag har tänkt de senaste månaderna för att komma fram till min egen lista. Den går glad, vis, snäll eller ensam. Vem som helst som har åtminstone en av dessa kvailiteter tror jag att jag skulle vilja träffa.

Ensamhet är väl ingen positiv kvalitet, kanske du tänker. Men då frågar jag vad det är som får dig att tänka att de andra är det.

Mitt namn är Emil Wikström, och jag har väldigt lite krav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar